ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY NR 1 W NISKU Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 i Przedszkole nr 2

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA

„Uznanie przyrodzonej godności oraz równych i niezbywalnych praw wszystkich członków wspólnoty ludzkiej jest podstawą wolności, sprawiedliwości i pokoju na świecie.”

                                 Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

 

20 listopada to wyjątkowy dzień – rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. W tym dniu dzieci na całym świecie jednoczą się i podejmują wiele działań w imieniu swoich rówieśników, których prawa często są łamane. W 1989 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych przyjęła uniwersalny dokument, gwarantujący wszystkim dzieciom na świecie ich prawa.

Praw dziecka nie można wartościować - wszystkie są tak samo ważne. Nie możemy powiedzieć, że jedno prawo jest bardziej istotne niż inne. Wszystkie prawa są ze sobą powiązane i bardzo często zależne od siebie. Prawo do edukacji związane jest z prawem do życia i rozwoju, a prawo do bycia wysłuchanym z prawem do informacji czy swobodą wypowiedzi. Chronią one dzieci, ale i wspierają je w prawidłowym rozwoju.

Znajomość praw pozwala najmłodszym uchronić się przed różnymi niebezpieczeństwami. Daje im również możliwość aktywnego uczestniczenia w procesach podejmowania decyzji, które ich dotyczą. Rolą dorosłych jest nie tylko dbanie o to, aby prawa dziecka były przestrzegane, ale także szerzenie wiedzy o prawach dziecka, w tym edukowanie kolejnych pokoleń dzieci i młodzieży. Co roku UNICEF przypomina o wykorzystaniu koloru niebieskiego we wszelkich możliwych działaniach podejmowanych w ramach Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka, jako symbolu solidarności ze wszystkimi dziećmi na świecie.

 

Tego dnia uczniowie, nauczyciele i wszyscy pracownicy naszej placówki przyszli do szkoły ubrani na niebiesko. Przyłączyli się tym samym do setek tysięcy mieszkańców innych krajów, którzy także angażują się w globalne obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka z UNICEF. 

 

W naszej szkole we wszystkich klasach przeprowadzone zostały zajęcia z uczniami, podczas których dzieci śpiewały piosenki o prawach dzieci, ilustrowały te prawa, oglądały filmy tematyczne. Starsi uczniowie dużo dyskutowali, analizowali sytuacje odnoszące się do relacji międzyludzkich, takich jak konflikty w rodzinie, złe traktowanie dziecka w różnych miejscach, relacje dzieci w szkole i poza nią. Rozmawiano o wartościach i postawach zgodnych z kulturą poszanowania praw człowieka. Budując kulturę poszanowania praw człowieka już od najmłodszych lat, budujemy społeczeństwo, które nie będzie pozwalać na łamanie tych praw. Jednocześnie obywatele będą siebie i innych ludzi traktować z szacunkiem bez względu na różnice między nimi. Kształtowanie postaw takich jak równość, solidarność, braterstwo, pokój, tolerancja, wzajemne zrozumienie, sprawiedliwość to tworzenie uniwersalnych wartości, które stanowią fundament praw człowieka.

 

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka to radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem.

Obchody Dnia Praw Dziecka zawsze są impulsem do podejmowania aktywności w zakresie upowszechniania praw dziecka, zarówno wśród najmłodszych, jak i dorosłych. 

Szczególną uwagę w tym dniu poświęciliśmy informowaniu dzieci i młodzieży o tym, jakie prawa im przysługują oraz do kogo mogą się zwrócić, jeśli są one łamane.

Podkreśliliśmy także ogromną rolę dorosłych, którzy powinni stać na straży tych praw, respektować je i podejmować działania mające na celu ich ochronę.

Obowiązkiem wszystkich dorosłych jest dążenie do tego, by prawa dzieci były szanowane, bo jak mówił Janusz Korczak ,,Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”.