ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY NR 1 W NISKU Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 i Przedszkole nr 2

CELE DORADZTWA ZAWODOWEGO

GŁÓWNE CELE DORADZTWA ZAWODOWEGO:

  • Przygotowanie uczniów VII i VIII klasy szkoły podstawowej  metodami aktywnymi do wyboru kierunków kształcenia i zawodu poprzez samopoznanie, poznanie rynku pracy
  • Przygotowanie uczniów do radzenia sobie z ciągłymi zmianami we współczesnym świecie
  • Kształtowanie proaktywnych postaw we współczesnym świecie
  • Wspieranie uczniów w doradzaniu kierunków dalszego kształcenia, wyboru zawodu i planowania kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie
  • Wspieranie nauczycieli i rodziców w organizowaniu wewnętrznego systemu doradztwa zawodowego
    oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia

 Uczeń

  • Posiada informacje na temat różnych grup zawodowych (charakter wykonywanej pracy, wymagania
    do konkretnego zawodu, przeciwskazania zdrowotne
  • Rozwija swoje zainteresowania i umiejętności, wie jak się uczyć
  • Rozwija umiejętność pracy w zespole (komunikatywność, zaangażowanie, właściwe relacje społeczne
  • Prezentuje postawę szacunku do pracy
  • Rozwija umiejętności pracy zespołowej, przełamywania barier środowiskowych oraz kształtowania właściwych relacji społecznych
  • Zna czynniki trafnego wyboru szkoły i zawodu
  • Rozwija umiejętność podejmowania decyzji
  • Jest otwarty i przygotowany na wyznawania współczesnego świata (gotowość do zmian)
  • Posiada aktualną  wiedzę z zakresu rynku edukacyjnego, rynku pracy, zawodów przyszłości, kierunków studiów
  • Zna swoje predyspozycje zawodowe, mocne i słabe strony i ograniczenia, umiejętności, zainteresowania
    i uzdolnienia
  • Posiada sprecyzowane zainteresowania, zdolności i możliwości w zakresie mocnych i słabych stron

Rodzice

  • Zostaną wyposażeni w wiedzę z zakresu rynku edukacyjnego  – oferty szkół, kształcenie zawodowe, zdobywanie kwalifikacji zawodowych
  • Zapoznają się z lokalnym rynkiem pracy
  • Zostaną uświadomieni o istotnej roli rodzica/ opiekuna prawnego w procesie przygotowania dziecka
    do wyborów edukacyjno – zawodowych
  • Uzyskają pomoc w rozpoznawaniu predyspozycji zawodowych dziecka i wspólnym planowaniu drogi zawodowej
  • Poznają czynniki ważne przy wyborze szkoły
  • Zaangażują się w pracę doradczą szkoły (np. prezentują swoje zawody, zakłady pracy, hobby, zainteresowania)
  • Zostaną wskazane źródła informacji – informatory, publikacje, adresy internetowe

Nauczyciele

  • Współrealizują wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w szkole
  • Potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów
  • Wykorzystują wiedzę o uczniu, pomagają mu określając jego ścieżkę edukacyjną i zawodową
  • Umożliwiają rozwój zainteresowań, zdolności i talentów uczniów
  • Realizują tematy zawodoznawcze
  • Wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji sugerując pracę ze specjalistą
  • Włączają przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole
  • Wyposażeni w materiały dydaktyczne, pakiet narzędzi diagnostycznych na poziomie VII i VIII klasy szkoły podstawowej, scenariusze zajęć do prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego
  • Zapewnienie dostępu do aktualnych informacji z zakresu doradztwa zawodowego
    – n.p. strony ORE - 
    analizują losy absolwentów