ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY NR 1 W NISKU Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 i Przedszkole nr 2

WYBÓR DALSZEGO KIERUNKU KSZTAŁCENIA

CO NALEŻY WZIĄĆ POD UWAGĘ PRZY WYBORZE DALSZEGO KIERUNKU KSZTAŁCENIA?

ZDOLNOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI

Przez zdolności i umiejętności rozumie się pewną sprawność do wykonywania danych czynności, każdy człowiek posiada zespół cech właściwych sobie, które można zakwalifikować do indywidualnych zdolności, zdolności te zaś realizują się w odpowiednich umiejętnościach. Wśród zdolności można wyróżnić np. językowe, matematyczne, muzyczne, plastyczne, techniczne, sportowe…

 ZAINTERESOWANIA

Każdy człowiek ma pewne zainteresowania, choć nie zawsze potrafi je nazwać i o nich mówić. Temat, zagadnienie, zjawiska, które szczególnie nas interesują chętnie zgłębiamy, jesteśmy gotowi poświęcić im dużo czasu.

Zainteresowania człowieka mogą bardzo szeroki zasięg i nie dotyczą tylko przedmiotów szkolnych, mogą to być np. motoryzacja, moda, kosmetyka, informatyka, kuchnia, majsterkowanie, projektowanie, angażowanie się w pracę na rzecz innych…

WARTOŚCI

Wartości są świadomym wyobrażeniem tego, co jest ważne w naszym życiu. Nie warto wybierać zawodu pozostającego w sprzeczności z preferowanymi wartościami. Jeśli ktoś ceni sobie np. niesienie pomocy innym, angażuje się w różne akcje pomocowe, wolontariat, to może to być wskazówka, że w przyszłości wybierze dla siebie profesję z grupy zawodów społecznych: pielęgniarka, psycholog, pedagog. Natomiast jeśli dla kogoś wartością jest niezależność, to raczej nie wybierze zawodu, w którym trzeba podporządkowywać się przełożonym i wykonywać polecenia służbowe.

 CECHY CHARAKTERU I TEMPERAMENT

Słowo charakter oznacza względnie trwałe właściwości postępowania człowieka, w których wyraża się jego stosunek do innych ludzi, do samego siebie, do własnego działania. Cechy charakteru są zauważalne w zachowaniu, działaniu, uczuciach i emocjach.

Temperament to zbiór cech charakterystyczny dla danej osoby. Jedni potrafią długo wykonywać monotonne zajęcia, nie odczuwając znużenia, innych po minucie dopada zniecierpliwienie i zniechęcenie. Jedni potrzebują ludzi wokół, inni wolą samotność. Trudno wyobrazić sobie kogoś kto jest żywiołowy, ekspresyjny wykonującego pracę laboranta, która wymaga spokoju i długotrwałej koncentracji na zadaniu. Ktoś kto jest bardzo dokładny odnajdzie się w pracy, gdzie wymagana jest duża precyzja.

STAN ZDROWIA

Nie należy wybierać zawodu, jeśli do jego wykonywania są przeciwwskazania zdrowotne. Bardzo dobrego stanu zdrowia wymagają zawody np. pilota, zołnierza, strażaka.

Wszystkie wymienione wyżej warunki można sobie zweryfikować przy pomocy testów kompetencji i predyspozycji zawodowych,
u doradcy zawodowego w naszej szkole oraz u naszej szkolnej pani psycholog i pani pedagog, a także w Poradni Psychologiczno
– Pedagogicznej .

Poszukiwanie wiadomości o zawodach jest bardzo ważnym krokiem  w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych.

 Na co należy zwrócić uwagę podczas planowania kariery zawodowej?

  • Jakie czynności zawodowe wykonuje osoba w danym zawodzie
  • Jakie są wymagania wobec osób zainteresowanych określonym zawodem
  • W jakich warunkach wykonuje się pracę w danym zawodzie
  • Jakie są przeciwwskazania do pracy w danym zawodzie
    (kto nie powinien wykonywać tego zawodu głównie na stan zdrowia)
  • Jakie trzeba mieć wykształcenie, by zdobyć kwalifikacje zawodowe
  • Jakie są możliwości doskonalenia zawodowego,
    poszerzania zakresu kompetencji w zawodzie
  • Jakie są szanse na znalezienie pracy

Tych oraz innych cennych informacji możesz szukać korzystając z następujących stron internetowych:

www.men.gov.pl

www.ore.edu.pl

Jeżeli masz wątpliwości - zgłoś się osobiście po poradę do wychowawcy, do naszej szkolnej pani pedagog, do pani psycholog,
do  Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku.