- Odwiedziny: 792272
- Do końca roku: 18 dni
- Do wakacji: 196 dni
ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY NR 1 W NISKU Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 i Przedszkole nr 2
-
Statystyki
KODEKS UCZNIA
KODEKS UCZNIA
Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4
w Nisku
I. DEKLARACJA SZKOŁY
- 1. Chcemy, by wszyscy uczniowie czuli się w naszej szkole bezpiecznie i wiedzieli jak radzić sobie w codziennych sytuacjach.
- 2. Wdrażamy uczniów do odpowiedzialności za własne zachowanie.
- 3. Kształtujemy u uczniów postawy prospołeczne.
- 4. Chcemy, aby nasi uczniowie byli empatyczni i umieli dostrzegać potrzeby innych.
- 5. Opracowane zasady i normy służą:
- kształtowaniu u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu,
- określeniu uczniom, co jest dopuszczalne, a co nie,
- zapobieganiu wszelkiej dyskryminacji,
- integracji społeczności szkolnej.
II. PRAWA UCZNIA.
Uczeń ma prawo do:
- a. właściwego, zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- b. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo oraz ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- c. ochrony i poszanowania swojej godności,
- d. życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- e. korzystania z pomocy nauczycieli, w przypadku występowania trudności w nauce,
- f. swobody wyrażania myśli i przekonań - jeżeli nie narusza to dobra innych osób,
- g. rozwijania swych zainteresowań i zdolności na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- h. znajomości i respektowania Przedmiotowych Systemów Oceniania z każdego przedmiotu, kryteriów ocen zachowania oraz postanowień WSO,
- i. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny zachowania i postępów w nauce,
- j. korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- k. korzystania z pomocy stypendialnej (w ramach ustalonych kryteriów),
- l. aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły,
- 2. W przypadku naruszenia praw ucznia, uczeń zgłasza ten fakt w pierwszej kolejności wychowawcy klasy, jednocześnie może zwrócić się o pomoc do pedagoga szkolnego oraz opiekuna Samorządu Uczniowskiego, czy rzecznika praw ucznia przy SU.
- 3. Osoby, do których zwrócił się uczeń powinny ustalić, czy doszło do naruszenia jego praw i wyjaśnić przyczyny i okoliczności zdarzenia.
III. OBOWIĄZKI UCZNIA
Uczeń ma obowiązek do:
- przestrzegania prawa szkolnego określonego przez statut szkoły i odrębne regulaminy,
- dbania o honor i tradycje szkoły,
- respektowania standardów zachowania zawartych w Kodeksie Ucznia PSP nr 4,
- podporządkowania się zarządzeniom Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej oraz ustaleniom Samorządu Szkolnego,
- uczęszczania punktualnie na zajęcia edukacyjne
- należytego przygotowania się do zajęć oraz aktywnego udziału i właściwego zachowania,
- odrabiania prac poleconych przez nauczyciela do wykonania w domu,
- przestrzegania zasad kultury współżycia w szkole i poza nią w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych,
- dbałości o mienie szkoły i porządek,
- dbania o schludny wygląd,
- usprawiedliwiania na czas swoich nieobecności.
IV. OGÓLNE ZASADY ZACHOWANIA W SZKOLE
- 1. Na terenie szkoły zabronione są wszelkie działania agresywne (bicie, kopanie, szarpanie, popychanie, poniżanie, znęcanie się, przezywanie, plotkowanie, niszczenie, cyberprzemoc) oraz podżeganie do agresji.
Pamiętamy, że:
- 2. Na terenie szkoły nie korzystamy z telefonów komórkowych/urządzeń elektronicznych (w czasie trwania zajęć oraz w czasie przerw). Telefon wyłączamy w momencie wejścia do budynku szkoły i taki pozostawiamy do momentu opuszczenia budynku. W przypadku niezastosowania się do powyższego zalecenia, nauczyciel odbiera wyłączony telefon/urządzenie elektroniczne uczniowi, zawiadamia dyrektora o incydencie, a następnie telefon/urządzenie elektroniczne umieszczane jest w szafie pancernej w sekretariacie i oddane wezwanemu do szkoły rodzicowi ucznia.
- 3. W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach za zgoda nauczyciela, uczniowie mogą skorzystać z telefonu w czasie określonym przez nauczyciela.
- 4. Nie przynosimy do szkoły z urządzeń elektronicznych (typu: MP3, MP4 itp.), ani innych przedmiotów zagrażających życiu i zdrowiu.
- 5. Nie używamy wulgarnych słów, zwrotów i gestów.
- 6. Zwracamy się do siebie po imieniu.
- 7. Staramy się być dla siebie mili i koleżeńscy, nie izolujemy uczniów nieśmiałych lub zalęknionych.
- 8. Pomagamy sobie w kłopotach i nauce.
- 9. Konflikty rozwiązujemy pokojowo, bez agresji.
- 10. Nie chowamy cudzych rzeczy i nie bierzemy ich bez pozwolenia. Jesteśmy uczciwi i prawdomówni.
- 11. Dbamy o zdrowie własne i innych,
- 12. Nie korzystamy z używek (alkohol, papierosy, narkotyki, dopalacze).
- 13. Nie przynosimy do szkoły niebezpiecznych przedmiotów.
- 14. Informujemy dorosłych o wszystkich sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.
- 15. Okazujemy szacunek koleżankom, kolegom, nauczycielom i wszystkim pracownikom szkoły.
- 16. Używamy zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, przepraszam.
- 17. Dbamy o porządek na terenie szkoły i wokół niej.
- 18. Nie niszczymy sanitariatów, sprzętu szkolnego, pomocy dydaktycznych itp. O zaobserwowanych aktach wandalizmu informujemy osobę dorosłą.
- 19. Nie spóźniamy się na lekcje.
- 20. Po dzwonku, uczniowie z klas IV – VIII, ustawiają się parami przed salą lekcyjną w oczekiwaniu na nauczyciela.
- 21. Uczniowie klas I – III przed pierwsza lekcją oczekują na nauczyciela w świetlicy szkolnej (w sytuacji przyjścia do szkoły wcześnieJ niż na 7:45).
- 22. Uczniów obowiązuje zmiana obuwia, skromny strój o stonowanej kolorystyce. Uczeń przychodzi do szkoły bez makijażu, umalowanych paznokci, nie farbuje włosów, nie nosi zbędnej biżuterii.
V. ZASADY ZACHOWANIA W CZASIE PRZERW MIĘDZYLEKCYJNYCH
- 1. Przerwy uczniowie klas IV – VIII spędzają na korytarzu przed salą , w której będą mieli zajęcia lekcyjne. Uczeń nie może przebywać w sali lekcyjnej bez pozwolenia nauczyciela.
- 2. Uczniowie klas I – III mają przerwy regulowane, spędzają je w klasach pod opieką nauczyciela lub na korytarzu na II piętrze.
- 3. Uczniowie mogą spędzać przerwy na zewnątrz budynku tylko w dniach, w których warunki atmosferyczne na to pozwalają tzn. nie występuje żaden opad atmosferyczny, rosa, panuje dodatnia temperatura (umożliwiająca uczniom wyjście w stroju, w którym przebywają w szkole). Zazwyczaj okres jesienno- zimowy i wczesno wiosenny wyklucza wyjście na zewnątrz.
Uczniowie w tym czasie:
- nie wychodzą poza teren ogrodzony,
- nie używają telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych,
- nie korzystają z rowerów,
- nie dotykają rowerów cudzych i własnych,
- nie korzystają z urządzeń placu zabaw i boiska sportowego,
- przebywają w zasięgu wzroku nauczyciela dyżurującego.
- 5. Uczeń nie może przebywać w sali lekcyjnej na przerwie bez pozwolenia nauczyciela.
Pamiętamy, że:
- 6. Po schodach poruszamy się prawą stroną, w uzasadnionych przypadkach trzymamy się poręczy (dotyczy uczniów klas młodszych lub kontuzjowanych)
- 7. Na korytarzach nie biegamy, nie gramy w piłkę (nawet papierową).
- 8. Nie popychamy się nawzajem, nie podstawiamy nóg.
- 9. Nie piszemy i nie rysujemy po ścianach i podłodze.
- 10. Nie siadamy na parapetach i schodach.
- 11. Osoby dokonujące wpłat za obiady oraz odbierających obiady obowiązuje kolejka.
- 12. Nie niszczymy dekoracji szkolnych.
- 13. Dbamy o porządek, śmieci wyrzucamy do kosza.
- 14. Nie przebywamy bez potrzeby w toaletach.
- 15. Bez pozwolenia nauczyciela dyżurującego lub pani woźnej nie wchodzimy do szatni szkolnej.
- 16. Do szatni gimnastycznych schodzimy po dzwonku na lekcję, tylko pod opieką nauczyciela.
- 17. Informujemy nauczyciela dyżurującego o wszystkich zachowaniach i sytuacjach zagrażających zdrowiu lub bezpieczeństwu uczniów.
Niezależnie od w/w zasad Dyrektor Szkoły może wydać komunikat o dodatkowych ograniczeniach wyjść z budynku w czasie przerw, do których należy się bezwzględnie dostosować.
VI. ZASADY ZACHOWANIA W CZASIE LEKCJI
- 1. Zachowujemy ciszę i spokój.
- 2. Sygnalizujemy, w ustalony sposób chęć zabrania głosu.
- 3. Nie przerywamy, gdy ktoś mówi.
- 4. Nie wyśmiewamy wypowiedzi innych, każdy ma prawo do własnego zdania.
- 5. Nie chodzimy po klasie bez pozwolenia nauczyciela.
- 6. Wyłączamy telefony komórkowe.
- 7. Wstajemy, gdy do klasy wchodzi osoba dorosła.
- 8. Po zakończonej lekcji zostawiamy po sobie porządek.
- 9. Dyżurni odpowiadają za czystość tablicy.
- 10. Nie niszczymy krzeseł, ławek i pomocy dydaktycznych. Informujemy nauczyciela o zaobserwowanej szkodzie.
- 11. Uczeń samowolnie, bez zgody nauczyciela, nie może wyjść z klasy w czasie trwania lekcji.
- 12. Wyjście z klasy po skończonych zajęciach sygnalizuje nauczyciel.
- 13. Po skończonych lekcjach uczniowie schodzą do szatni lub do świetlicy.
- 14. Dodatkowe zasady dotyczące zachowania na lekcji ustala nauczyciel, w porozumieniu z uczniami.
- 15. Za szkody powstałe z winy uczniów odpowiadają materialnie rodzice lub prawni opiekunowie.
VII. NAGRODY, KARY I WYRÓŻNIENIA STOSOWANE WOBEC UCZNIÓW:
- 1. Nagrodę i wyróżnienie uczeń może otrzymać za:
- reprezentowanie szkoły (w konkursach, zawodach sportowych, festynach, uroczystościach itp.)
- aktywny udział w konkursach i imprezach szkolnych i klasowych,
- pracę na rzecz szkoły i klasy,
- udział w szkolnych akcjach społecznych i ekologicznych: (pomoc potrzebującym, wolontariat, zbiórka surowców wtórnych, zbiórka karmy dla bezdomnych zwierząt),
- pomaganie wychowawcy i innym nauczycielom,
- pomoc koleżeńską.
- 2. Rodzaje nagród i wyróżnień:
- wpis pochwały do dziennika elektronicznego,
- pochwała ustna wychowawcy na forum klasy,
- pochwała na forum szkoły (apel, tablica informacyjna, strona internetowa),
- dyplom uznania za osiągnięcia i aktywność,
- list pochwalny do rodziców ucznia,
- nagroda rzeczowa.
- 3. Karę uczeń może otrzymać za:
- nieprzestrzeganie regulaminów szkolnych,
- nierespektowanie zasad zachowania zawartych w Kodeksie Ucznia PSP nr 4,
- lekceważenie zarządzeń Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej oraz ustaleń Samorządu Szkolnego,
- niewykonywanie poleceń nauczycieli i pracowników szkoły,
- spóźnienia,
- nieusprawiedliwioną absencję w szkole,
- fałszowanie podpisów, usprawiedliwień i zwolnień
- zakłócanie przebiegu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych przez niewłaściwe zachowanie,
- korzystanie z telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego,
- nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa i niewłaściwe zachowanie podczas apeli, imprez i uroczystości szkolnych oraz wycieczek,
- niekulturalne zachowanie w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły, a także w czasie wycieczek i zajęć pozaszkolnych.
- wyłudzenie, kradzież,
- fotografowanie, nagrywanie, publikowanie (także w Internecie) materiałów z udziałem uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły bez ich zgody.
- zachowania zagrażające zdrowiu własnemu i innych
- 4. Rodzaje kar:
- upomnienie nauczyciela, wychowawcy,
- nagana wychowawcy na forum klasy,
- wpis do dziennika elektronicznego,
- wezwanie rodziców do szkoły,
- wyłączenie z imprez klasowych i szkolnych,
- pozbawienie pełnionych funkcji,
- praca na rzecz klasy lub szkoły,
- upomnienie dyrektora szkoły,
- nagana dyrektora na forum szkoły,
- odpowiedzialność materialna za rzeczy zniszczone.
- 5. O zastosowaniu kary decyduje wychowawca, zespół wychowawczy (złożony z dyrektora, wychowawcy i nauczycieli uczących ucznia), Rada Pedagogiczna (po uzgodnieniu z rodzicem ucznia),
- 6. W przypadku ukarania ucznia, uczeń i jego rodzic mają prawo uzyskać wyjaśnienie z powodu zastosowania kary i odwołać się w ciągu 5 dni.
- 7. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje zespół wychowawczy. Decyzja ta jest ostateczna.
VIII. ZASADY OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIÓW
- 1. Każdy wychowawca zobowiązany jest do comiesięcznej oceny zachowania ucznia. Dokonuje jej na podstawie własnych obserwacji oraz informacji od innych nauczycieli, pracowników szkoły
i uczniów. W ocenie należy uwzględnić także uwagi i pochwały
w dzienniku elektronicznym. - 2. Oceny ustala się według skali zawartej w WSO.
- 3. Oceną wyjściową jest ocena dobra. Uczeń w ciągu roku
- 4. Nazwiska uczniów, którzy w danym semestrze uzyskali ocenę wzorową ze sprawowania-zachowania są eksponowane na klasowych tablicach informacyjnych.
- 5. Półroczna i roczna ocena klasyfikacyjna jest wypadkową:
- oceny wychowawcy klasowego uśrednionej z ocen miesięcznych,
- samooceny ucznia,
- uśrednionej oceny pozostałych uczniów w danej klasie,
- uśrednionej oceny nauczycieli uczących w danej klasie.
- 6. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach
i sposobie oraz o kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. - 7. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia i uwzględniając uwagi pracowników szkoły.
- 8. Szczegółowe kryteria i zasady oceniania zachowania uczniów zawarte są w stosownych dokumentach tj. "Warunki i sposoby wewnątrzszkolnego oceniania zachowania uczniów PSP nr 4 w Nisku".
IX. POSTANOWIENIA OGÓLNE DOTYCZĄCE FUNKCJONOWANIA KODEKSU
- 1. Kodeks ucznia upowszechniony jest na stronie internetowej szkoły.
- 2. Wychowawcy zobowiązani są do przedstawienia uczniom i rodzicom postanowień Kodeksu Ucznia.
- 3. Wychowawca zawiera kontrakt z uczniami odnośnie przestrzegania zasad
i norm oraz praw i obowiązków ucznia zawartych w Kodeksie, za pisemnym potwierdzeniem. - 4. Przynajmniej raz w semestrze odbywają się apele porządkowe, podczas których omawiane jest zachowanie uczniów i przypominane są zasady postępowania oraz prawa i obowiązki ucznia zawarte w Kodeksie.
- 5. W sprawach dotyczących zachowania ucznia nie ujętych w Kodeksie, a zaistniałych, decydują inne przepisy.